Kevin Houdt Van Darts En Femke Schaatst

Uit De Telegraaf van donderdag 16 maart 2006

Een mooie uitloper van het boek waaraan ik een paar jaar geleden zo driftig heb mee geschreven!

Ouders die hun kind Tim of Sanne hebben genoemd staan graag op de tennisbaan, houden van skiën en boeken hun vakantie via internet, terwijl de Kevins en Laura’s op deze wereld juist een voorliefde hebben voor darts en computerspelletjes.

Dit blijkt uit onderzoek van Wegener DM en de Universiteit Utrecht naar voornamen van miljoenen kinderen. Voor het eerst komt naar voren dat uit enkel een naam ook persoonlijke voorkeuren op het gebied van lifestyle zijn af te lezen.

De bevindingen, die vandaag worden gepubliceerd, brengen verder aan het licht dat kinderen die naar de naam Mark of Linda luisteren, het vaakst een mobiele telefoon op zak hebben. Hun ouders sparen postzegels of munten en lezen de krant intensief.

De traditionele gezinnen houden het meestal op Johannes of Maria; zij zijn echte boekenwurmen en musea-bezoekers. Ook geven ze veel aan goede doelen.

Dat laatste geldt ook voor de ouders die hun dochter Suzanne en zoon Thomas hebben genoemd. Zij slaan het liefst een balletje op het hockeyveld en spelen bridge.

De Friese voornamengroep, met uitschieters als Femke en Jelle, schaatst en wielrent het meest en koopt cd’s via internet.

In ’t Gooi zijn namen als Daniël en Iris ‘hot’. De elitegroep bezoekt het liefst een opera of tentoonstelling, heeft opiniebladen op de salontafel en koopt regelmatig in reformwinkels.

De Mohammeds en Sara’s in de Turkse en Arabische gemeenschap ten slotte, doen het vaakst mee aan kansspelen en loterijen, zijn niet merkentrouw en sparen weinig.

Ook laat de studie zien dat er wel degelijk een verband is tussen voornamen van kinderen binnen een en hetzelfde gezin. Onderzoekers kwamen erachter dat een Jeroen vaak een broertje of zusje krijgt dat Martijn of Linda wordt genoemd.

,,Het op deze manier blootleggen van kenmerken van een huishouden, is voor ons een interessante aanvulling op onze database met consumenteninformatie”, aldus een woordvoerder van de grootste direct marketing dienstverlener in Europa.