Nieuwe Namenboeken

Als ik het geld er in mijn hoofd voor vrij durf te maken (want ik lees die krengen nooit écht natuurlijk – ze zijn alleen voor de verzameling), ga ik weer eens wat namenboeken bestellen.

Ik zoek altijd naar boeken die het domweg opsommen van namen voorbij zijn: ze kopiëren toch alleen maar elkaar en voegen weinig toe. Ik hou van namenboeken met meningen en nieuwe of anders gerangschikte informatie.

In Nederland verschijnt nooit iets écht nieuws (te klein taalgebied?), maar de volgende nieuwe Amerikaanse oogst (2007) staat op mijn shortlist:

Sci-Fi Baby Names: 500 Out-of-This-World Baby Names from Anakin to Zardoz (Robert Schnakenberg, € 7,58)

In dit boek staan meer dan 500 bijzondere namen uit films, boeken en televisieshows in een geïllustreerd naslagwerk. Van “normale” namen als James (gezagvoerder van starship Enterprise), Leia (de zuster van Luke Skywalker) en Neo (de ooit hippe messias van The Matrix) tot exotische namen als Barbarella, Beldar en Tron. Veel nieuwe lijstjes, zoals Power Names, Feminine Names en Intellectual Names, en daar gaat het om. 

The Baby Name Bible: The Ultimate Guide By America’s Baby-Naming Experts (Pamela Redmond Satran en Linda Rosenkrantz, € 7,28)

De overtreffende nieuwe A-Z gids van “de scheidsrechters van hippe babynamen” (aldus The Wall Street Journal). Er is geen boek van de beide dames dat ik niet in de kast heb staan, en hun ietwat kritische toon is altijd prettig lezen. Ze delen namen in in categorieën als Bad Girl/Good Girl Names (Cleo vs Flora), Boho Chic Names (Alexa, Eve, Olivia, Tess – Crispin, Felix, Finn, Jonah) en “Names Headed for Harvard”. Het is natuurlijk heel Amerikaans, maar wel leuk lezen.

The Right Baby Name: The Scientific Guide to Naming Your Baby (Oliver Tavakol, € 10,96)

In The Right Baby Name wordt een poging gedaan de wetenschap achter namen te onthullen. De schrijver heeft onderzoek gedaan naar de effecten van (mede)klinkers op bepaalde plaatsen in een naam, maar ook naar de impact die het inkomen van de ouders op een naam heeft. Geholpen door de bijbehorende website kom je er achter of je naam uniek is, of hij bij je kind past en hoe hij op anderen overkomt. Je wordt ingedeeld in je “individuele naamcategorie” (wat dat ook moge betekenen), waarmee je niet meer hoeft te raden of je de goede naam kiest, maar het zeker weet. Uh. Ok.

The New Baby Name Survey Book: How to pick a name that makes a favorable impression for your child (Bruce Lansky en Barry Sinrod, € 7,28)

Lekker pakkende titel, nodigt echt uit tot lezen. Not. De inhoud van het boek is gebaseerd op data die onder meer dan 100.000 ouders werd verzameld. Het boek geeft ouders een idee wat anderen vinden van de populairste naam en helpt hen om voor hun eigen kind een naam te kiezen die een positieve indruk achterlaat. The New Baby Name Survey geeft tevens de herkomst, betekenis en beroemde naamgenoten voor iedere naam, evenals een “voornaamprofiel”. Hoe vreselijk het ook klinkt, ik ben wel nieuwsgierig.