Voornamen worden mensenrechtenkwestie in Marokko

Met het aantreden van koning Mohammed VI in 1999 kregen Amazigh (Berbers), waarvan het merendeel van de Marokkaanse bevolking afstamt, meer rechten. Het kost de ambtenarij echter nog steeds moeite om die nieuwe vrijheden door te voeren, waardoor Berberse voornamen op de ene plaats wel, en op de andere niet worden toegestaan. De Volkskrant berichtte vandaag:

Mbarek Oulemda gaat op 11 mei naar de burgerlijke stand in Beni Mellal, zijn woonplaats in het Marokkaanse Atlas-gebergte. Hij heeft een zoon gekregen die hij wil laten inschrijven. Maar hij krijgt te horen dat het niet kan, althans niet onder de naam die hij en zijn vrouw hebben gekozen: Ayyur. Pas zeven dagen later wordt zijn zoon geregistreerd, na een hoop geruzie en gedoe met de Marokkaanse autoriteiten.

Oulemda heeft gewonnen. Het jochie heet nu officieel Ayyur, dat in het Tamazight, ofwel Berbers, ‘maan’ betekent. Van de inspecteur van de burgerlijke stand kreeg Oulemda te horen dat het Tamazight een dialect is zonder wortels, erfgoed of historie. ‘Ik voelde me vernederd, ik was gek van woede’, aldus Oulemda, die tal van Marokkaanse kranten en internetsites inschakelde om zijn gelijk te halen.

Ook in Nederland blijft het vaak lastig om een niet-Arabische voornaam te geven aan een kind met een of twee Marokkaanse ouders. Op de twee consulaten ligt een lijst met ‘toegestane’ voornamen, waaronder inmiddels een aantal ‘ingeburgerde’ Amazigh-namen. Het is echter vrijwel onmogelijk om je kind in te schrijven met een onbekendere Amazigh-naam, laat staan met een geaccepteerde Nederlandse naam.

Ouders eisen de laatste jaren steeds vaker de vrijheid op om namen te kiezen die ze zelf mooi of passend vinden. Het consulaat stelt zich op het standpunt dat “de lijst een misverstand is,” maar dat namen wel een “Marokkaans karakter moeten hebben.”

Gaya, Taziri, Sifaw, Simane, Numidia werden in Marokko de afgelopen maanden soms pas na (dreigen met) een rechtszaak geregistreerd. Mohamed Ziani, een Amazigh-voorman uit Al Hoceima vindt het ontoelaatbaar dat zij voor iedere naam moeten strijden: “Dit raakt de rechten van de mens.”

Meer lezen over dit onderwerp:

Reacties

  1. Herculaas says

    Nederlands-Marokkaanse ouders kunnen hun kind best een Nederlandse naam geven, alleen kan het dan niet de Marokkaanse nationaliteit krijgen.

  2. @lie says

    Ik snap niet waarom ze dan niet de Marokkaanse nationaliteit kunnen krijgen. Als een baby Thijs Oulemda heet dan heeft de naam toch een Marokaans karakter?

  3. Annelies says

    Overheidsbemoeienis bij de naamskeuze…. het moet niet gekker worden…

  4. Herculaas says

    In Spanje en Portugal is/was dat ook zo hoor: alleen een beperkt aantal heiligennamen toelaatbaar.

    Zelfs was het tot voor kort zo dat als je de Spaanse/Portugese nationaliteit kreeg, je voornamen moesten worden vertaald, als er een Spaanse/Portugese equivalent was. Een Nederlandse Jan Willem werd dus Juan Guillermo of João Guilherme.

  5. Salaam Alikoek Ik ben half Berbers en half Arabisch
    Mijn naam is geloof ik Arabisch of niet ?
    x Latifa beslama

Trackbacks

  1. […] als dat mogelijk toekomstige problemen veroorzaakt (zie onder meer: Nour-e-dean is te westers; Gaya, Taziri, Sifaw, Simane, Numidia pas na weken toegestaan; Hakima wil Kim heten; Ahmed Jan moet […]

  2. […] de lijst stonden in eerste instantie geen Berbernamen, aangezien die met hun ‘betekenisloosheid’ de ‘Marokkaanse identiteit’ […]

Wat vind jij?